Op de hoogte blijven?

Vul dan onderstaande velden in en ontvang nieuws van Bureau BALANS.

Programma van de tocht

Op deze pelgrimstocht wandelen we vanuit twee kloosters naar kloosters in de omgeving. De tocht voert door bossen, valleien en weilanden, over bospaden en onverharde wegen. Het landschap is zowel glooiend als bergachtig met steile hellingen.
Met een goede conditie en wandelervaring (minimaal 3 uur kunnen wandelen, en kunnen stijgen en dalen) is deze tocht goed te maken.
We wandelen in een rustig tempo, met regelmatig een pauze.

Het pelgrimerende karakter van deze tocht vind je terug in het thema van de dag,
met een bijbehorende tekst of gedicht, de meditatie oefeningen en het wandelen in stilte. Ook de vieringen in de kloosterkerken hebben een sterk meditatief karakter.
Ca. 3 weken voor vertrek hebben we een voorbereidende bijeenkomst.
Het thema is dan: Verlangen.

Dag 1   Thema: Op weg gaan
Zondagmorgenvroeg vertrekken we van Schiphol en vliegen we naar Iasi in Noord-Oost Roemenië. Na aankomst in Iasi reizen we met eigen vervoer door naar het 1e klooster in Neamt, waar we overnachten.

Dag 2   Thema: Reisgenoten
Het klooster Neamt is het religieuze centrum van de regio en één van de oudste kloosters.
Het is een prachtig voorbeeld van middeleeuwse Moldavische architectuur.
In de vroege ochtend wonen we een viering bij in de kloosterkerk en maken we kennis met
de overweldigende Byzantijnse schilderingen in de kerk en de sfeer in een oosters-orthodoxe dienst. Na het ontbijt verkennen we het klooster en de nabijgelegen kerk van
het seminarie, welke van buiten indrukwekkend beschilderd is.

In de middag wandelen we in stilte naar een skete, een kluizenaarsplek met 5 monniken. Deze plek wordt ook wel Heavens plane genoemd: het is er stil, weids, ruig en lieflijk.
We genieten er van de schoonheid en gastvrijheid op deze mooie plek. Aan het eind
van de middag lopen we weer terug naar het klooster waar we overnachten.

Duur van de wandeling: heen en terug ca. 2,5 uur.
Hoogteverschil: ca. 200 m.

Dag 3   Thema: Je innerlijke bron
Vroeg in de ochtend worden we met het busje naar het startpunt van de wandeling gebracht. Vandaar lopen we in stilte, door een sprookjesachtig bos, naar de skete, een kluizenaarsplek waar 3 monniken leven. Als we diep in het bos het klokkengelui horen, weten we dat we nog een deel van de viering kunnen meemaken. In het kleine kerkje, knielend op de grond, voel je je omarmd en gedragen en wordt je vanzelf stil van binnen.
We worden gastvrij ontvangen en delen samen met de monniken de maaltijd.

Na de lunch wandelen we langs de helling van de berg, over een glooiend pad, naar een grot waar de heilige Teodora eind 17e eeuw jaren alleen leefde.
Aan het eind van de middag lopen we weer naar beneden en worden we naar het klooster Neamt gebracht waar we de nacht doorbrengen.

Duur van de wandelingen: 2 uur  en  1,5 uur  en  1,5 uur
Hoogteverschil: ca. 400 m.

Dag 4   Thema: Verdwalen
Na de viering en het ontbijt brengt de bus ons naar een groot nonnenklooster. In dit dorpje wonen zo'n 200 nonnen. We bezoeken dit indrukwekkende klooster, de kerk en het iconen atelier waar je prachtige door de nonnen geschilderde iconen kunt kopen.

Vanuit dit klooster gaan we weer wandelen. Onderweg nuttigen we onze meegebrachte lunch. Na de lunch vervolgen we ons pad door de bossen. Aan het eind van de wandeling zien we aan de overkant van het beekje een stoer ommuurd klooster liggen. In de hoektorens bevindt zich een prachtige kapel en een hele oude iconostase.
Als we op tijd zijn kunnen we samen met de monniken eten en een typische kloostermaaltijd meemaken. Voor of na het avondeten bezoeken we het museum met zeer oude en bijzondere heilige voorwerpen. Van hier worden we met de bus naar het klooster Durau gebracht waar we overnachten.

Duur van de wandelingen: 1 uur  en  2,5 uur
Hoogteverschil: ca. 300 m.

Dag 5   Thema: Dankbaar
Het klooster Durau is een nonnenklooster met ca. 20 nonnen. Het is gelegen aan de voet van de berg Ceahlau. Een berg die ook wel het Roemeense Athos wordt genoemd vanwege de vele kluizenaars die daar in het verleden hebben geleefd.
Vroeg in de ochtend nemen we deel aan de viering in de kloosterkerk en kunnen we genieten van het mooie gezang van de nonnen.
Na het ontbijt is de rest van de dag om uit te rusten, ervaringen te verwerken, en het klooster te verkennen. In de middag kun je meedoen aan een meditatie-oefening.
De ligging van het klooster heeft gemaakt dat de nonnen hier zeer gastvrij zijn. De sfeer is warm en gemoedelijk.

Dag 6   Thema: Moed
Op vrijdag beklimmen we de berg Ceahlau. Onderweg picknicken we. Tijdens deze prachtige wandeling naar de top van de berg hebben we meerdere spectaculaire vergezichten. Ook nu lopen we in stilte. De nacht brengen we door in een berghut.
Onze bagage blijft in het klooster Durau. Alleen het hoogst noodzakelijke hoeft mee.

Duur van de wandeling: ca. 6 uur, met regelmatig pauzes
Hoogteverschil: ca. 1000 m.

Dag 7   Thema: Thuiskomen
Zaterdagmorgen nemen we in alle vroegte deel aan de viering in het kerkje van de skete.
We ontbijten in de berghut en wandelen daarna in een rustig tempo weer terug naar het klooster Durau. Op het laatste deel van de wandeling doen we nog enkele meditatie-oefeningen.
Aan het eind van de middag evalueren we en sluiten we de tocht samen af.
Zaterdagavond is er een bijzondere viering in de kloosterkerk, waar je aan deel kunt nemen.

Dag 8   Thema: Omvormen
Zondagochtend reizen we na het ontbijt met de bus weer terug naar naar Iasi.
Daar bezoeken we Father Radu, een goede vriend en parochie priester, en maken we nog
een stukje mee van een viering in zijn kerk. Daar lunchen we ook.
Na de lunch vertrekken we naar het vliegveld en vliegen we via Wenen terug naar Schiphol.

BUREAU BALANS  ELISABETH J. BROUWER  T 06 293 533 11  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.